keskiviikko 31. maaliskuuta 2010

31.3.2010 Nicosia (Malta takana, Egypti edessä)

Hieno saari oli Malta, monessa suhteessa mielenkiintoisempi kuin Kypros, mutta olihan se kyllä aivan hemmetin pieni. Pinta-alaltaan vissiin Haapavettä pienempi, asukkaita tosin noin 400 000 tjsp. Eli toi neljä päivää oli enemmän kuin tarpeeksi aikaa saareen tutustumiseen. :)

Lauantaina saavuin Vallettaan noin puoli kahden aikaan iltapäivällä, kentältä menin suoraan hotellille viemään rinkan ja siitä suunnattiin Eetun kanssa bussilla Medinaan. Siellä kiertelimme kaupungin linnakkeessa sekä kävimme myös roomalaisten aikaisessa asunnossa, jossa oli myös paljon sieltä löytyneitä esineitä, veistoksia, jne. Illalla mentiin tietenkin syömään. Ensiksi ravintolaa etsittiin Valletasta, tuloksetta, jonka jälkeen palasimme takaisin Sliemaan.

Sunnuntaina suuntasimme saaren luoteis-kärkeen, josta jatkoimme lautalla salmen yli Gozon saarelle. Terminaalin ulkopuolella olikin sitten sellanen innokkaamman puoleinen taksikuski, joka tarjoutui viemään meidät 5 eurolla "keskustaan", jonne tosiaan oli jonkin verran matkaa. Siksipä hyväksyimme tämän tarjouksen, mutta tekemämme diili muuttui hieman matkan taksimatkan aikana. Viiden euron matka muuttui 50 euron nelituntiseksi matkaksi koko saaren "ympäri" tai toisin sanoen kuski vei meidät saaren jokaisen mahdollisen nähtävyyden äärelle. Hinta oli alunperin 70 euroa, mutta saimme tingattua hintaa alemmaksi. Ei paha hinta siihen nähden, että taksikyydillä pääsi paikasta ja nähtävyydestä toiseen. Illaksi palasimme pääsaarelle ja suuntasimme jälleen syömään.

Maanantai aamupäivä kului Valletassa kierrellessä, käytiin muun muassa sotamuseossa, jonka jälkeen otimme bussin saaren eteläosaan, jossa kävimme veneillen tutustumassa Qrendin edustalla sijaitsevaan Blue Grottoon. Upea paikka, jossa oli siis useita luolamuodostelmia rantakalliossa. Vesi oli uskomattoman kirkasta ja sinistä. Tuli todella hienoja kuvia.

Maanantai olikin tosiaan Eetun synttäripäivä.

Tiistai aamuna pitikin sitten jo valmistautua lähtöön ja lentoon takaisin Kyprokselle. Eetun lento lähti jonkin verran aiemmin kuin omani, joten kulutin aikaani Valletassa vierailemassa St. John's Co-Cathedralissa. Oli kyllä uskomattoman hieno kirkko, joka oli täynnä todella hienoja taideteoksia. Kirkkovisiitin jälkeen minäkin suuntasin lentokentälle, josta lento lähti parikymmentä minuuttia myöhässä kohti Kyprosta.

Kokonaisuutena Malta jätti todella positiivisen muiston. Vanhoissa englantilaisissa busseissa ja keskiaikaisissa linnakkeissa vain on sitä jotain :) Kuten aiemmin mainitsin, vajaassa neljässä päivässä kyllä ehti nähdä lähes kaiken.

Nyt tosiaan olen taas kämpillä Nicosiassa ja otan rennosti. Pitää nyt nauttia kun on oikein loma. Maanantaina onkin sitten jo lähtö Afrikan suurimpaan kaupunkiin eli Kairoon.