tiistai 13. huhtikuuta 2010

Egyptin reissu 5.-11.4.2010 (Kairo)

Egyptin matka alkoi siis viime viikon maanantaina iltalennolla Larnacasta Kairoon. Lento sujui hyvin, vaikka pientä jännitystä aiheuttikin ensimmäisen laskun aikana koneeseen tullut häiriö, jonka seurauksena pilotti joutui nostamaan koneen takaisin ylemmäs. Toisella yrityksellä kone laskeutui onnistuneesti Kairon kansainväliselle lentokentälle. Viisumin ostamisen ja passintarkastuksen kanssa ei suurempia ongelmia ollut. Rinkkakin löysi perille Kairoon. Tämän jälkeen jäin noin tunniksi odottamaan Juhan koneen saapumista. Kentältä hotellille (Museum View Hotel) meillä oli etukäteen tilattu kuljetus. Hotellille saavuimme noin kolmen aikaan yöllä ja menimmekin melkein suorilta nukkumaan.

Tiistaina suuntasimme aamiaisen jälkeen Kairon islamilaiseen osaan Citaldelille, joka on Saladinin rakennuttama linnoitus 1100-luvulla. Citadelissa on myös Muhammad Alin moskeija. Linnoitukselta näki suhteellisen kauas ympäri kaupunkia, mikäli saastepilviä ei oteta huomioon.

Citadelilta jatkoimme matkaa Khan El-Khalilin basaarille, joka on koko Kairon suurin basaari. Siellä pääsimme tutustumaan varsin hyvin egyptiläiseen kaupankäyntiin. Suomeksi sanottuna kaikki yrittivät kaupata sinulle jotain, mitään et voinut katsella rauhassa, et voinut pysähtyä hetkeksikään, vaan oli jatkettava matkaa ja olla kiinnittämättä huomiota kehenkään. Jos kävelit sisään "liikkeeseen" tai "kojuun", et päässyt ulos ostamatta ensiksi jotain. Hinnat olivat tietenkin naurettavia ja jos jotain halusi ostaa, oli tingattava tosissaan, jotta hinnan sai edes jollain tavalla järkevälle tasolle. Lyhyehkön basaarikierroksen päätteeksi pysähdyimme syömään lounasta. Lounastaakaan ei voitu rauhassa, sillä koko ajan oli joku myymässä jotain, aurinkolaseja, kelloja tai kengänkiillotusta.

Basaarilta palasimme takaisin hotellille, josta menimmekin sitten kadun toiselle puolelle Egyptiläiseen Museoon. Museoon ei saanut edes viedä kameraa, joten sieltä ei ole minkäänlaista kuvamateriaalia. Museoossa oli varsin laajalti tavaraa, esineistöä, patsaita ja sargofageja kaikilta egyptiläisen muinaishistorian aikakausilta. Päänähtävyytenä tietenkin Tutankhamonin sargofakit, kuolinnaamio ja kultaesineistö. Olivat kyllä oikein näyttävän näköisiä. Museossa vierähtikin aikaa se kolmisen tuntia eikä kaikkea ehtinyt siltikään kunnolla jäädä katselemaan.

Illalla menimme vielä syömään, mutta ravintolan löytäminen olikin helpommin sanottu kuin tehty. Paikallisethan olivat oikein halukkaita neuvomaan MAKSUA vastaan, jätettiin se kivasti väliin ja kysyimme ravintolan sijaintia loppujan lopuksi hotellin respasta, josta saimme kaksi eri vaihtoehtoa. Ensimmäinen "ravintola" osoittautui katukeittiöksi, joten jatkoimme seuraavaan, mikä onneksi oli aivan normaali ravintola, josta sai vieläpä kohtuuhintaista hyvää ruokaa. Ruan jälkeen painuimme pehkuihin, sillä seuraavana päivän oli tiedossa päivämatka pyramideille.



Keskiviikkona lähdimme pyramideille jo aikaisin aamusta noin kahdeksan aikaan. Meillä oli koko reissulle kuski ja ilmastoitu auto käytössä. Tosin tämä "ilmastoitu" auto osoittautui Ladaksi ikkunat auki. :) Ei siinä mitään, pehemeä kyytihän siinä oli. Ensimmäisenä kohteena oli Giza, josta löytyy kolme eri pyramidia, suurimapana Kheopsin pyramidi sekä tietenkin Sphinxi. Kuljettaja vei meidät kameli/hevosajeluliikkeen eteen, josta ostimme kaksituntisen opastetun kierroksen pyramideille. Edellisen päivän jälkeen olimme sillä asenteella liikkeellä, että oppirahat on maksettu, mutta toisin kävi. Kamelikauppias onnistui kusettamaan meitä sillä kertaa, maksoimme siis opastetusta kierroksesta huomattavaa ylihintaa, kuten saimme jälkikäteen kuulla. No, ehkäpä se kuitenkin oli sen arvoista, koska suomalaisella hintatasolla kierros ei ollut kallis. Päädyimme ottamaan yhden hevosen ja yhden kamelin, jotta molemmat pääsisivät kokeilemaan kamelia, mutta hevonen olisi leppoisampi ajettava. Juha aloitti kamelin selässä ja minä hevosen. Puolessa välissä kierrosta vaihdoimme sitten. Leppoista ajelua. Kuvia Gizasasta tuli runsaasti, mutta en pysty tähän laittamaan kuin pari.



Gizan jälkeen matka jatkui Dahshuriin, jossa olevaan pyramiidiin pääsimme tutustumaan ihan sisältä käsin. Ensiksi oli kiivettävä puoleen väliin pyramidin seinää portaita pitkin ja tunnelin suuaukolta oli laskeuduttava noin 60 metrin matkan ahdasta tunnelia pitkin pyramiidin sisuksiin. Tunneli ja kammiot olivat valaistuja, mutta ilma ei ollut mitenkään kovin tuoretta, joten haju oli aika.. mielenkiintoinen. Tunnelin jälkeen avautui ensimmäinen huone, josta pääsi seuraavaan lyhyttä tunnelia pitkin. Tästä toisesta huoneesta kulki portaat ylös käytävään, joka johti viimeiseen kammioon, jossa varsinainen hauta oli aikoinaan ollut. Pikaisen kuvaamisen ja katselun jälkeen kaipasimme jo raikasta ilmaa, joten palasimme tunnelia pitkin takaisin ulkoilmaan. Ylös kapuaminen oli huomattavasti helpompaa kuin alas meneminen.

Dahshurista jatkoimme matkaa Saqqaraan, jossa on muun muassa Egyptin ensimmäinen pyramidi, joka oli Imhotepin suunnittelema. Pyramidi oli myös varsin näyttävä ilmestys, muodoltaan hieman uudemmista poikkeava. Valitettavasti se oli myös parhaillaan korjaustöiden alla, joten maisemaa pilasi muutamat rakennustelineet. Saqqaran alueella oli myös muita hautakammioita, joista löytyi sisältä myös säilyneitä hieroglyfejä. Pyramidikierroksemme päättyi Saqqaraan, josta palasimme takaisin hotellille ilmastoidulla Ladallamme. Hotellille päästyämme, "Faaraon kirous" alkoi vaikuttaa...

Ilta menikin siis varsin epämukavissa merkeissä, molemmilla maha sekaisin eikä mikään pysynyt sisällä. "Ripuli on märkä kakka", niin kuin laulussakin sanotaan. Ei voinut muuta kuin pyörähtää apteekissa hakemassa vatsatautiin lääkkeet ja toivoa parasta. Oli muuten varsin edukkaita lääkkeitä, paketti maksoi 5 puntaa eli alle euron. Yötä myöten olokin parani, mutta tuolloin torstai aamuna oli jätettävä aamiainen väliin. Emme uskaltaneet syödä mitään, sillä sinä päivän oli tarkoitus jatkaa matkaa junalla Alexandriaan. Junamatka kuullosti muutenkin hämärältä, meillä oli kuitenkin hankittuna ensimmäisen luokan liput, mutta emme voineet luottaa siihen, että junassa olisi vessa. Ja vaikka olisikin ollut, haluaisimmeko sitä käyttää?

Juna-asemalle menimme hieman yhdentoista jälkeen, kun olimme poistuneet hotellillta ja esittäneet henkilökunnalle kiitokset erinomaisesta palvelusta. Seuraavaksi pitikin arvuutella, miltä laiturilta juna lähtisi ja millä kohtaa oma vaunumme pysähtyy. Minkäänlaisia ilmoitustauluja ei tietenkään ollut, mutta infopisteestä saimme jotain apua. Lopulta pääsimme junaan, oikeaan vaunuun ja oikeille paikoille. Ei se ykkösluokka hullumpi ollut, melkein normaalisettiä Suomen mittapuulla. Kakkosluokka muistuttikin sitten lähinnä karjavaunua.. No, siitä jatkui matkamme kohti Alexandriaa. :)